Katja Mater

BACK TO LIST

IC . EST . TUUM . HORA, 2024
photo by Lola Pertsowksy

Katja Mater – HIC . EST . TUUM . HORA, 2024

Tijd vliegt. Tijd bindt. Tijd heelt.
Bij Tijds. Op Tijd. Over Tijd.
Tijd doden. Tijd is geld. Tijd zal het leren.

Eén perspectief op tijd definieert het als maatstaf voor verandering. In dit opzicht dienen klokken om constante wijzigingen weer te geven op basis van seconden, dagen, seizoenen en jaren. Het gebruik van de zon als tijdsaanduiding dateert terug naar de prehistorie. Zonnewijzers bestaan meestal uit een vlak of schijf met een “stijl”, een object dat een schaduw op deze plaat werpt. De tijd kan worden afgelezen door de schaduw te volgen die zich verplaatst over markeringen van de wijzerplaat terwijl de zon haar baan aflegt.

Katja Maters werk bestaat uit vijf losse uren verspreid over Buda, die (een deel van) het gebied transformeren tot een immense zonnewijzer. Elke van deze uurlijnen maakt gebruik van een al bestaand cijfer op de locatie om de (zomer) tijd aan te geven. Om 9:00 uur ‘s ochtends valt de schaduw van het kilometerbord dat de afstand tot Brussel (9 kilometer) aangeeft op de muur bij de kruising van Schaarbeeklei en Diegemstraat. Op datzelfde moment werpt de zon ook een schaduw op het rode huisnummer 9 van de Emmanuellaan. Om 13:00 uur kunnen we een schaduw zien op de grote 1 op de gevel van Diegemstraat 1, waarna om 14:00 uur het nummer 2 bij de ingang van de First Kart-Inn wordt verduisterd. En om 16:00 op de graffiti tag van een romeinse vier (IIII) naast het kanaal aan de Vaartdijk. De titel of motto van Maters zonnewijzer, HIC. EST. TUUM. HORA. (HIER. IS. UW. UUR.) fungeert zowel als een herinnering als ook een handreiking aan de dagelijkse voorbijganger.

Dit werk werd mede mogelijk gemaakt met de hulp van Hendrik Hollander.

Over

Katja Mater’s (°1979, NL) praktijk richt zich op de parameters van fotografie en film vanuit een meta-perspectief, waarbij ze deze inzet als niet-transparante media. Door hybrides te creëren tussen verschillende optische media, installatie en performance, documenteert Mater iets dat zich vaak buiten ons menselijk waarnemingsvermogen bevindt. Geïnteresseerd in het onthullen van een andere of alternatieve (ervaring van) realiteit door het vastleggen van gebieden waar optische media zich nauwelijks gedragen als het menselijk oog, bemiddelt Mater tussen tijd, ruimte, perceptie en ons begrip daarvan; ze registreert gebeurtenissen die tegelijkertijd wel en niet kunnen plaatsvinden – balancerend tussen informatie en interpretatie.
Naast haar solopraktijk als beeldend kunstenaar is Mater betrokken bij verschillende samenwerkingsprojecten, als redacteur van Girls Like Us Magazine sinds 2014 en als een van de oprichters van Mothers & Daughters, een Lesbian* en Trans* Bar. Katja Mater wordt vertegenwoordigd door LambdaLambdaLambda, Prishtina/Parijs.


katjamater.com

See Also

© 2025 BORDER BUDA – ALL Rights reserved